שבעה צעדים פשוטים לבניית סדנה/הרצאה מושלמת
שבעה צעדים פשוטים לבניית סדנה/הרצאה מושלמת!
מאת: מאיר עמר(16.2.2018)
באחרונה פירטנו בהרחבה נושא חשוב שבא לידי ביטוי בכל רגע בחיינו: עמידה מול קהל!
הפעם, אחשוף בפניכם את המודל שלי לבניית סדנה/הרצאה/פעילות ב-7 צעדים פשוטים,
אך לפני שנתחיל אשתף אתכם בסיפור מיוחד שקרה לי השבוע כשהמתנתי בתור בסופר ופגש אותי חבר קרוב שהמורה של בנו ביקשה ממנו להכין פעילות ליום המשפחה לתלמידי הכיתה של בנו, תחושת רעד ומבוכה אחזה בו כשהוא שיתף אותי בסיפור וזה הלך והתחזק כשהוא פנה אליי ואמר לי 'מאיר אתה חייב להציל אותי'!
אז נכון לא כולנו נולדים עם זה ורובנו צריכים להתמודד עם זה (קריירה, בית ספר, אקדמיה וכו'..) אז כדי לעשות לחברי ולכם את החיים פשוטים יותר ממליץ לכם לגזור ולשמור את המאמר הבא שלפניכם שבו אחשוף בפניכם את המודל שלי לבניית סדנה/הרצאה/פעילות:
שלב ראשון: השלב הקריטי והחשוב ביותר הוא -קביעת שם ומטרות לסדנה,
השם צריך להיות מיוחד ולא בנאלי ולגרום לסקרנות ורצון להגיע לסדנה שלכם, המטרות צריכות מובנות וברות ביצוע.
שלב שני: הגדרת קהל יעד לסדנה , הגדרה ממוקדת ככל שניתן תסייע לכם בבניית סדנה פשוטה ומהירה, הגדרת הקהל צריכה לכלול: גילאים, אופי וסוג קהל (בהמשך ניתן להתאים ולדייק את הסדנה לאותו קהל יעד).
שלב שלישי: איסוף והכנת חומרים לסדנה – מלאכת איסוף החומרים דורשת זמן, סבלנות, מיקוד והתאמת החומרים לנושא/מסר שאותו אנו רוצים להעביר, בנוסף צריך לשים לב שהחומר שאוספים (מאמר, ספר, סרטון, אתר וכו') חוקי ומותר להשתמש בו, חשוב לזכור מה שמחבר את הקהל אליכם זה הערך שאתם יוצרים דרך דוגמאות אישיות שלכם ולא של אנשים אחרים.
פירטנו בהרחבה את שלושת השלבים הראשונים במודל UPלבניית סדנה/ הרצאה ,אמשיך ואחשוף בפניכם את ארבעת השלבים הנוספים:
שלב רביעי: הכנת הסדנה-מתווה, יש להכין את הפעילות/סדנה לפי 3 חלקים: פתיח, אמצע וסגיר (סיכום), הפתיח צריך להיות מסקרן ומעניין ולכלול הצגה עצמית, מטרות ותיאום ציפיות.
האמצע זה התוכן של הסדנה (מומלץ גם את החלק הזה לחלק לנושאים/נקודות), סגיר (סיכום) צריך להסתיים בעניין ו'טעם של עוד' בדגש על הצגת תובנות, מעורבות משתתפים (מה לקחנו?) וסגירת הסדנה.
שלב חמישי: הכנת מתודה (דרך) לסדנה- מתודה היא דרך פעולה אל המטרה באמצעותה ניתן להעביר את המסר הרצוי ונקבעת משני פרמטרים: קביעת החוויה אותה אנו רוצים לייצר בפעילות והתאמה לקהל היעד (גיל, אופי קבוצה, מגבלות שונות), חשוב לדעת להשתמש נכון במתודה להצגת נושא בצורה האפקטיבית ביותר (מתודה יכולה לגרום לנו לצלוח כל פעילות) להלן מתודות לדוגמא: שימוש בקלפים, סימולציות, משחק, פעילות בטבע (ODT), דיון קבוצתי, שימוש בסרטונים וכו'...
שלב שישי: הכנת פרסום ויציאה לשיווק הסדנה – השלב הכי איטי שדורש סבלנות רבה (פזיזות תוביל לשגיאות וחוסר שביעות רצון), החלק הזה מרכז את כל העבודה הקשה לדף פלייר קטן ולכן חשוב לבצע את השלב הזה בנינוחות ולא למהר..
הפרסום צריך לכלול את שם הסדנה, תכנים וכלים שהמשתתפים ייצאו איתם, פרטי הסדנה, ערך מוסף, שאלות לעירור צורך והנעה לפעולה, פרטים על המנחה ויצירת קשר.
מסר שיווקי איכותי יעשה עבורכם את העבודה ולכן בשלב זה ממליץ לכם להיעזר באנשי מקצוע לנושא.
פירטנו בהרחבה שלושה שלבים נוספים מתוך שבעה במודל UP לבניית סדנה/הרצאה: הכנת הסדנה-מתווה, הכנת מתודה (דרך) לסדנה והכנת פרסום ויציאה לשיווק הסדנה.
הפעם, אחשוף בפניכם את השלב האחרון: הרצת הסדנה (פיילוט) ועלייה לאוויר.
השלב הזה הוא החשוב ביותר בהפצת הבשורה שלכם ולכן התרגול והאימון הם הפקטורים החשובים ביותר להצלחת שלב זה.
אז לפני שעולים לאוויר ורצים בפרסום מאסיבי חשוב מאוד לעשות מספר חזרות בפני חברים קרובים/מכרים/אנשי מקצוע מהתחום (לפחות 10 אנשים שונים) שישתתפו בסדנה/הרצאת הבכורה שלכם, לכן ממליץ בחום לקיים ערב בכורה שבו תחשפו את הבשורה שלכם!
טרם ביצוע ההרצאה חשוב מאוד להכין את החומרים והעזרים שבחרתם להשתמש בהם, לבדוק את הציוד (מקרן/מחשב/רמקולים-במידת הצורך) לבדוק מבעוד מועד שהמקום שבחרתם מתאים לכם מבחינת תזוזה, צורת ישיבה של המשתתפים וכו', ביצוע חזרות ביתיות נוספות מול בן/בת הזוג ו... זהו אתם מוכנים!
חשוב מאוד לפתוח את החלק שלכם באנרגיה ובעוצמה (ממליץ על שילוב מוזיקה מותאמת שתיצור אווירה נעימה טרם ההתחלה שלכם).
לפני שתתחילו חשוב לבצע תיאום ציפיות עם המשתתפים ולהדגיש בפניהם מה חשוב לכם להשיג בערב הזה.
במהלך הפרזנטציה חשוב שהמשתתפים יתנהגו רגיל ולא יעירו/יפריעו לכם.
חשוב מאוד לבצע את הפרזנטציה בדיוק כמו שתכננתם וליצור קשר עין עם המשתתפים במהלך כל החלק שלכם.
בסיום הפיילוט חשוב מאוד לקבל משוב כנה מכל משתתף ולבצע רישום של ההערות והדגשים שקיבלתם.
מיותר לציין שהפיילוט חייב להיות מצולם כך תוכלו לצפות בו ולבצע הפקת לקחים נוספת לטובת העלייה לאוויר!
זכרו, סוד ההצלחה טמון רק בכם: הכנה, הערכות, אימון ותרגול יגרמו לכם לצלוח את הפיילוט ולהיות מוכנים לדבר האמיתי!
הפעם, אחשוף בפניכם את המודל שלי לבניית סדנה/הרצאה/פעילות ב-7 צעדים פשוטים,
אך לפני שנתחיל אשתף אתכם בסיפור מיוחד שקרה לי השבוע כשהמתנתי בתור בסופר ופגש אותי חבר קרוב שהמורה של בנו ביקשה ממנו להכין פעילות ליום המשפחה לתלמידי הכיתה של בנו, תחושת רעד ומבוכה אחזה בו כשהוא שיתף אותי בסיפור וזה הלך והתחזק כשהוא פנה אליי ואמר לי 'מאיר אתה חייב להציל אותי'!
אז נכון לא כולנו נולדים עם זה ורובנו צריכים להתמודד עם זה (קריירה, בית ספר, אקדמיה וכו'..) אז כדי לעשות לחברי ולכם את החיים פשוטים יותר ממליץ לכם לגזור ולשמור את המאמר הבא שלפניכם שבו אחשוף בפניכם את המודל שלי לבניית סדנה/הרצאה/פעילות:
שלב ראשון: השלב הקריטי והחשוב ביותר הוא -קביעת שם ומטרות לסדנה,
השם צריך להיות מיוחד ולא בנאלי ולגרום לסקרנות ורצון להגיע לסדנה שלכם, המטרות צריכות מובנות וברות ביצוע.
שלב שני: הגדרת קהל יעד לסדנה , הגדרה ממוקדת ככל שניתן תסייע לכם בבניית סדנה פשוטה ומהירה, הגדרת הקהל צריכה לכלול: גילאים, אופי וסוג קהל (בהמשך ניתן להתאים ולדייק את הסדנה לאותו קהל יעד).
שלב שלישי: איסוף והכנת חומרים לסדנה – מלאכת איסוף החומרים דורשת זמן, סבלנות, מיקוד והתאמת החומרים לנושא/מסר שאותו אנו רוצים להעביר, בנוסף צריך לשים לב שהחומר שאוספים (מאמר, ספר, סרטון, אתר וכו') חוקי ומותר להשתמש בו, חשוב לזכור מה שמחבר את הקהל אליכם זה הערך שאתם יוצרים דרך דוגמאות אישיות שלכם ולא של אנשים אחרים.
פירטנו בהרחבה את שלושת השלבים הראשונים במודל UPלבניית סדנה/ הרצאה ,אמשיך ואחשוף בפניכם את ארבעת השלבים הנוספים:
שלב רביעי: הכנת הסדנה-מתווה, יש להכין את הפעילות/סדנה לפי 3 חלקים: פתיח, אמצע וסגיר (סיכום), הפתיח צריך להיות מסקרן ומעניין ולכלול הצגה עצמית, מטרות ותיאום ציפיות.
האמצע זה התוכן של הסדנה (מומלץ גם את החלק הזה לחלק לנושאים/נקודות), סגיר (סיכום) צריך להסתיים בעניין ו'טעם של עוד' בדגש על הצגת תובנות, מעורבות משתתפים (מה לקחנו?) וסגירת הסדנה.
שלב חמישי: הכנת מתודה (דרך) לסדנה- מתודה היא דרך פעולה אל המטרה באמצעותה ניתן להעביר את המסר הרצוי ונקבעת משני פרמטרים: קביעת החוויה אותה אנו רוצים לייצר בפעילות והתאמה לקהל היעד (גיל, אופי קבוצה, מגבלות שונות), חשוב לדעת להשתמש נכון במתודה להצגת נושא בצורה האפקטיבית ביותר (מתודה יכולה לגרום לנו לצלוח כל פעילות) להלן מתודות לדוגמא: שימוש בקלפים, סימולציות, משחק, פעילות בטבע (ODT), דיון קבוצתי, שימוש בסרטונים וכו'...
שלב שישי: הכנת פרסום ויציאה לשיווק הסדנה – השלב הכי איטי שדורש סבלנות רבה (פזיזות תוביל לשגיאות וחוסר שביעות רצון), החלק הזה מרכז את כל העבודה הקשה לדף פלייר קטן ולכן חשוב לבצע את השלב הזה בנינוחות ולא למהר..
הפרסום צריך לכלול את שם הסדנה, תכנים וכלים שהמשתתפים ייצאו איתם, פרטי הסדנה, ערך מוסף, שאלות לעירור צורך והנעה לפעולה, פרטים על המנחה ויצירת קשר.
מסר שיווקי איכותי יעשה עבורכם את העבודה ולכן בשלב זה ממליץ לכם להיעזר באנשי מקצוע לנושא.
פירטנו בהרחבה שלושה שלבים נוספים מתוך שבעה במודל UP לבניית סדנה/הרצאה: הכנת הסדנה-מתווה, הכנת מתודה (דרך) לסדנה והכנת פרסום ויציאה לשיווק הסדנה.
הפעם, אחשוף בפניכם את השלב האחרון: הרצת הסדנה (פיילוט) ועלייה לאוויר.
השלב הזה הוא החשוב ביותר בהפצת הבשורה שלכם ולכן התרגול והאימון הם הפקטורים החשובים ביותר להצלחת שלב זה.
אז לפני שעולים לאוויר ורצים בפרסום מאסיבי חשוב מאוד לעשות מספר חזרות בפני חברים קרובים/מכרים/אנשי מקצוע מהתחום (לפחות 10 אנשים שונים) שישתתפו בסדנה/הרצאת הבכורה שלכם, לכן ממליץ בחום לקיים ערב בכורה שבו תחשפו את הבשורה שלכם!
טרם ביצוע ההרצאה חשוב מאוד להכין את החומרים והעזרים שבחרתם להשתמש בהם, לבדוק את הציוד (מקרן/מחשב/רמקולים-במידת הצורך) לבדוק מבעוד מועד שהמקום שבחרתם מתאים לכם מבחינת תזוזה, צורת ישיבה של המשתתפים וכו', ביצוע חזרות ביתיות נוספות מול בן/בת הזוג ו... זהו אתם מוכנים!
חשוב מאוד לפתוח את החלק שלכם באנרגיה ובעוצמה (ממליץ על שילוב מוזיקה מותאמת שתיצור אווירה נעימה טרם ההתחלה שלכם).
לפני שתתחילו חשוב לבצע תיאום ציפיות עם המשתתפים ולהדגיש בפניהם מה חשוב לכם להשיג בערב הזה.
במהלך הפרזנטציה חשוב שהמשתתפים יתנהגו רגיל ולא יעירו/יפריעו לכם.
חשוב מאוד לבצע את הפרזנטציה בדיוק כמו שתכננתם וליצור קשר עין עם המשתתפים במהלך כל החלק שלכם.
בסיום הפיילוט חשוב מאוד לקבל משוב כנה מכל משתתף ולבצע רישום של ההערות והדגשים שקיבלתם.
מיותר לציין שהפיילוט חייב להיות מצולם כך תוכלו לצפות בו ולבצע הפקת לקחים נוספת לטובת העלייה לאוויר!
זכרו, סוד ההצלחה טמון רק בכם: הכנה, הערכות, אימון ותרגול יגרמו לכם לצלוח את הפיילוט ולהיות מוכנים לדבר האמיתי!
| ||